... skapas ...

... och den logiska följden av det, att jag inte vill Äga eller vara Allt för någon annan är förstås att jag måste dela med mig.

Om jag inte ensam är beredd att tillfredsställa en annan människas samtliga behov hela tiden, men ändå vill dela livet med en lycklig partner, fordras förmodligen förstärkning ibland - it's a two man (or woman ...) job, helt enkelt.

Och ska jag inte ha en alldeles förmäten bild av mig själv och min förmåga att förutse Hennes varje skiftning i önskan och förhoppning är det troligtvis klokt att låta Henne själv avgöra, när detta behov av förnyelse i det innersta persongalleriet infinner sig - och inte lägga mig i detta så förskräckligt mycket mer än jag absolut, med hänsyn till egen överlevnad (mer om detta senare), måste.

På samma vis förväntar jag mig den friheten själv.
Det är ett Öppet Förhållande.
Men är det polyamoröst?

Jag läser definitionen igen - och inser att det är något med ett visst ord i den där formuleringen som skaver lite, så med risk för att tydliggöra min brist på uppbyggliga förebilder alltför mycket vänder jag mig till Darkside:s Whipipedia. Man får ändå anta att upphovsmakarna bakom detta uppslagsverk över alternativ sexualitet ägnat denna böjelse lite mer eftertanke än jag själv hunnit göra - innan dom gick vidare i alfabetet till Ponyplay (att iklä sig rollen som mänsklig pony) och Pteridomani (att tända på ormbunkar). Darkside säger:

"Polysexualitet. Besläktad med polyamori, men applicerar på sexualitet snarare än känsloliv. Vanligtvis innebär detta ett sinnestillstånd där sexuella relationer med fler än med en person känns naturligt. Stämpeln på sex som exklusiv ett förhållande eller exklusivt känslomässig är uppluckrad. Detta vill inte nödvändigt säga att de som är polysexuella inte sätter en eventuell partner först, eller att de inte har regler för hur det fungerar i praktiken för att undvika problem såsom svartsjuka."

Oooh, underverk hämtat från oväntad källa - ordet kärlek utbytt mot sexualitet, och introduktion av behovet att sätta en särskild partner först (primärpartner, lär jag mig snart - efter vidare läsning).

Jag känner mig hemma (förstådd - av mig själv) och förklarar teoridelen för avslutad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0